miércoles, 11 de agosto de 2010

Sempervivum a Boldís sobirà,1500m

Estació de Sempervivum de Boldis Sobirà, 1500m,
 Pallars Sobirà, Catalunya, Agost 2010

Aquesta estació de Sempervivum, excepcionalment ben poblada de plantes, a un lloc molt accesible i per altra banda molt poc conegut


 El poble, Boldís Sobirà, en una privilegiada posició en quan a vistes ja que es trova literalment penjat d’una muntanya, després d’una sinuosa carretera de corbes i d’una pendent salvatge.
   l’ estat de conservació d’aquest pobletl és Excel.lent i es respira una pau  i un silenci que s’agraeïx només arrivar encara que sone a tòpic sobre els pobles de muntanya .



  Al final del mateix es trova el principi d’unes roques que per a mi son un autèntic laboratori d’investigació sobre híbrids de Sempervivum tectorum i Sempervivum arachnoideum. En ple agost, la floració de les abundantissimes tectorum esclata entre les roques i no cal anar rebuscant per les esquerdes, el morfotípus que trobem, és més aviat el mateix que he trobat a la Vall d’Aran, comarca veina del Pallars no hi ha una presencia masiva de les característiques taques apicals, sino que més be es mostra com una característica excepcional i la talla de les plantes és lleugerament més gran que les formes orientals del pirineu.




En aquest lloc la presència de Sempervivum arachnoideum no és ni excepcional ni superabundant, però curiosament  el que més podría comentar seria l’agrupament dels exemplars a àrees molt reduïdes d’aquestes roques, i ja m’ha passat amb la observació d’altres poblacions de la zona, que Sempervivum arachnoideum es una espècie puntual, localment abundant  i amb formes molt petites i compactes amb una llana molt densa i ben formada .


A un dels costats d’aquesta población es trova el nucli generador d’híbrids, en canvi les altres zones de contacte mantenen al mateix temps exemplars d’ambdues espècies totalment pures, mentres una taca clarament en expansió d’híbrids, va ocupant en exclusivitat alguns metres quadrats d’aquestes pedres.


    Jo he imaginat que en un moment  donat una estranya  arachnoideum va retardar la seva floració o una tambe estranya tectorum la va avançar i va produïr la primera coincidencia i la formació d’aquest primer nucli que demostra que malgrat que amb la nostra escala temporal d’essers  en moviment no ens adonem, la naturalesa vegetal és molt dinámica i evidentment no ha arrivat a la seva estabilitat com sembla pareixer.  Aquest hibridet, també floreix al mes d’agost com les tectorum i m’agrada pel seu petit tamany i color vermell al sol, sens dubte heretat d’aquestes compactes arachnoideum i les seves flors abundants i fosques que destaquen entre el rosa pal.lid de les tectorum.


Esta estación de Sempervivum, excepcionalmente bien poblada de plantas en un lugar muy accesible y por otro lado poco conocido.
El pueblo, Boldís Sobirà, en una privilegiada posición en cuanto a las vistas, ya que se encuentra literalmente colgado de una montaña, después de una carretera sinuosa de curvas y de una pendiente salvaje.
El estado  de conservación de este pueblo es excelente i se respira una paz y un silencio que se agradece nada más llegar, aunque suene a tópico sobre pueblos de  montaña.


Al final del mismo, se encuentra el principio de unas rocas que para mí son un auténtico laboratorio de investigación sobre los híbridos entre S.tectorum y S.arachnoideum. En pleno agosto, la floración de las abundantísimas tectorum estalla entre las rocas i no hay que ir rebuscando entre las grietas, el morfotipo que encontramos aquí principalmente es el mismo que también he observado en  La Vall d’Aran, comarca vecina del Pallars, sin una presencia masiva de las características manchas apicales de las tectorum i la talla de las plantas ligeramente mas grandes que las formas orientales de Pirineos.


En este lugar la presencia de Sempervivum arachnoideum, no es ni excepcional  ni superabundante, pero curiosamente lo que mas podría comentar es el agrupamiento de los ejemplares en áreas muy reducidas de estas rocas, hecho que ya he podido constatar en algunas poblaciones de la zona, que Sempervivum arachnoideum es una especie puntual localmente abundante y con formas muy pequeñas, lanosas y compactas.


En uno de los lados de esta población se encuentra el que parece ser núcleo generador de híbridos, donde una mancha de algunos metros cuadrados de rocas se ve ocupada en exclusividad, mientras que en las otras zonas de contacto de especies, estas permanecen puras.


Yo he imaginado que en un momento dado una extraña arachnoideum, floreció fuera de tiempo en pleno verano o que una extraña tectorum, adelanto las flores a la primavera, produciendo la primera coincidencia y la formación de este núcleo que demuestra que a pesar de que nuestra escala temporal de seres móviles no nos permite observar en tiempo real estos cambios, la naturaleza vegetal es dinámica y evidentemente no ha llegado a su estabilidad total como puede parecer. Este pequeño híbrido, florece abundantemente en un rosa oscuro y tiene pequeño tamaño y colores muy marcados, evidentemente características heredadas de estas pequeñas arachnoideum locales.

6 comentarios:

Rosan dijo...

olá.
a beleza das flores das sempervivum, é surprendente.
e também muito bonitas, as colonias que formam junto as rochas.
aqui em minha casa não tenho nenhum exemplar infelizmente.

saludos.

salvasalom dijo...

Hola Rosan¡¡, si, a mi me encantan, aunque ya deje de cultivarlas en casa, tenia muchos problemas con el verano mediterraneo, ahora solo las visito en las montañas cuando puedo.

Alejandro dijo...

Molt boniques, molts pagesos la aracnoidea la posaven a les taulades perquè creien que espantava el llamps o que aquests no caurien a les seves taulades. A casa en tinc d´aquestes encara que com molt bé dius a l´estiu es una mica difícil mantenir-les.

Salutacions,
Viatger

Fcº Javier Barbadillo Salgado dijo...

Interesante entrada e interesante blog.
Las Sempervivum me fascinan...tanto que viviendo en el centro peninsular no puedo resistirme a su cultivo. El caluroso verano lo voy venciendo con observación y experimentación, pero mi principal problema para mantenerlas en perfecto estado son los molestos trips, muy aficionados a ellas.
Saludos.

salvasalom dijo...

Hola Viatger¡, encara la posen a algunes teulades¡, ja queden però poques adequades, d'aquestes velles i amb molsa, en fi, ara tot es molt modern. Jo encara els atribueixo aquest poder protector contra tempestes(com allò de creer no creo pero haberlas haylas), i conservo un parell de les resistents en cultiu des de fa molts anys.

salvasalom dijo...

Hola Fcº Javier¡, gracias por el comentario¡¡, en efecto, es tentador intentar capturar en el jardin la belleza de las Sempervivum,aunque yo siempre siento que se desvanece lentamente con el cultivo, sin hablar de lo apetecibles que son fuera de sus bastiones rocosos a nuestras plagas, el centro peninsular, mas seco que la costa mediterranea, te dará una cierta tregua, yo renuncié a su cultivo hace unos años, por ese motivo. Interesantisimo blog tambien el tuyo, me apunto al ultimo rincon¡¡ Saludos¡

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails